
Coming Out Day
Voor Coming Out Day 2024 en de aankondiging van Zaanstad als Roze Zaterdag-stad 2025 kreeg studio HB Staging de opdracht om impact te maken. Het project omvatte een boottocht met genodigden, de verlichting van de iconische Zaanse molens in de kleuren van de regenboogvlag én de op- en afbouw in Rijksmonumenten – een technisch complexe operatie die precisie en planning vereiste.






7 molens in regenboogkleuren
De uitdaging zat in de coördinatie van vele partijen: van de gemeente en erfgoedstichtingen tot molenbesturen en technische teams. Het project vroeg om minutieuze timing, waarbij brugopeningen, scheepvaart en treinverkeer allemaal in de planning moesten worden meegenomen. Inclusiviteit stond voorop – zo werd er specifiek rekening gehouden met zichtlijnen voor mensen in rolstoelen bij het kiezen van de verlichtingsposities.
Een generale repetitie bleek cruciaal toen er timing-verschillen in de verlichting werden ontdekt. Door snel te schakelen en het grote netwerk van studio HB Staging in te zetten, werd een alternatieve oplossing gevonden. Het resultaat was spectaculair: precies om half acht sprongen alle molens in de regenboogkleuren aan, wat leidde tot een verkeersstilstand op de brug vanwege alle kijkers. Het project markeerde niet alleen Coming Out Day, maar zette ook de toon voor het Roze Zaterdag-jaar van Zaanstad, waarvoor studio HB Staging negen locaties in de stad van decor gaat voorzien. Hierin wordt wederom veel aandacht besteed aan inclusie, met onder andere voorzieningen voor mensen met een beperking. Ook het ontwerp van de molens keert subtiel terug in de festivalaankleding.